Honungstvätt

Kan man bli beroende av honung?

Ibland kan man känna att håret behöver något extra…
Då kan du testa att tvätta håret med honung!
Mitt hår älskar denna boost! Det blir lockigare, håller sig rent fler dagar än vid vanlig tvätt och håret får mer volym. Det är även en väldigt snäll tvätt för hårbotten. Fantastiskt! Men mitt hår tycker inte om att tvättas med honung på regelbunden basis. Då blir det strävt och platt, som om det är ”mättat” av all fukt. Allas hår är olika torrt, vissa hårtyper kan ta upp hur mycket fukt som helst medan andra hårtyper (som min) hellre vill ha lite lättare saker men tycker om att bli boostad med en återfuktning ibland.
Har ni några erfarenheter av honungstvätt?

Så här gör jag:
Blanda två matskedar honung i en mugg med lite varmt vatten.
Skölj håret, häll över blandningen och massera hårbotten.
Skölj ur som vanligt.
Ha i lite balsam i topparna och skölj ur.

Jag har inte vågat prova att ta honungen direkt i håret, men jag har en känsla av att det skulle vara svårt att få ut det jämnt i håret i och med att honung är ganska kletigt. Därför är det smidigt att blanda med lite varmt vatten.

Björklövstvätt
Jag har även läst om en annan metod att tvätta håret med – björklövstvätt! Det är lite bökigt och handlar om att man måste samla löv så det är inget för mig som en normal hårtvätt, men jag tycker att det låter så kul och intressant så jag tänker att jag ska prova nästa vår, som en kul grej liksom! :)

Kommentera

