Egenproducerat och tips om gratis frukt!

I fredags kom min mamma på besök!

Med sig hade hon tre kassar fulla med äpplen, 36 ägg, egenodlade tomater samt hasselnötter och valnötter (de två gröna bollarna) från en grannes träd!

bild (5)

Förutom att jag älskar att alltihop är egenproducerat från människors trädgårdar så älskar jag alla egenheter som man hittar! Att äggen är olika stora och har lite olika former och att äpplena kan se lite roliga ut :)
Äggen kommer från höns som får gå ute så mycket de vill och som får äta mycket matrester – fantastiskt!

Jag blev speciellt glad över hasselnötterna och valnötterna. Jag drömmer nämligen om att i framtiden kunna ha en stor trädgård och (om möjligt) odla det mesta i matväg! Har till och med börjat skriva en lista på allt jag vill odla och det första jag ska plantera är ett valnötsträd!

Vill du plocka gratis frukt?

Säsongen börjar väl gå mot sitt slut men än finns det frukt på träden!  Varje år ruttnar gigantiska mängder med frukt bort i svenska trädgårdar samtidigt som vi köper långväga äpplen i matbutikerna. För att ta tillvara på frukten har Äkta Vara sedan förra året en Fruktförmedling! På en Sverigekarta kan du se var du närmast kan få komma och plocka frukt hos personer som vill bli av med en del! En fantastisk idé!

Fruktförmedlingen hittar du HÄR

Det finns även en fruktkarta där fruktträd som finns på allmänna platser pekas ut!

Fruktkartan hittar du HÄR
Denna karta kan du även ladda ned som app!

Kommentera

